بررسی مرز واقع‌نمایی و سیاه‌نمایی در آثار نمایشی

اندازه نگه‌دار که اندازه نکوست

اوضاع آشفته آموزشگاه‌های بازیگری سر و سامان می‌گیرد؟

در آموزشگاه های بازیگری چه خبر است؟! | انتشار تصاویر عجیب از کلاس ها

«از افراد بااستعداد و علاقه‌مند به بازیگری در عرصه سینما به‌طور تضمینی و با عقد قرارداد محضری دعوت به عمل می‌آید، ستاره‌شدن را با ما تجربه کنید، کلید طلایی بازیگری دست ماست و...». اگر شما قصد بازیگرشدن دارید با دیدن این جملات در یک آگهی تبلیغاتی چقدر برای شرکت در کلاس‌های چنین آموزشگاهی انگیزه پیدا می‌کنید؟ اصلا آیا این کلاس‌های بازیگری از شما بازیگر می‌سازد؟ آیا ثبت‌نام در یک کلاس بازیگری تضمین ورود به دنیای بازیگری است؟ و آیا می‌توان به هر مجرایی برای ورود به فضای سینمای حرفه‌ای و رسیدن به آرزو‌های خود اعتماد کرد؟
کد خبر: ۱۳۶۹۷۵۱
نویسنده ساناز قنبری

به گزارش جام جم آنلاین، شکی نیست که در ایران هم مثل تمام دنیا بسیاری از جوانان، عاشق این هنر رویاپردازند و حضور در دنیای خوش‌رنگ‌ولعاب سینما همواره بیش از سایر هنر‌ها متقاضی دارد. ازاین‌رو بار‌ها شنیده و دیده‌ایم که عده‌ای نه صرفا از راه تحصیلات آکادمیک در دانشگاه که از راه مدارس و آموزشگاه‌های آزاد بازیگری وارد این حرفه شده‌اند و بعضا امروز از چهره‌های مطرح سینما هم هستند، اما نکته قابل‌توجه در این بین عملکرد بسیاری از این موسسات است که امروز مثل قارچ سر از اینجا و آنجا درآورده‌اند و اغلب هدفی هم جز خالی‌کردن جیب هنرجو و سودجویی ندارند. در ضمن در برخی از این مؤسسات آموزشی، حدود شرعی و اخلاقی نیز رعایت نمی‌شود و گاه روایت‌های تأسف‌آوری از آنچه در برخی از این کارگاه‌های بازیگری و آموزشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، به گوش می‌رسد.

انتشار تصاویری از اختلاط‌های غیرشرعی و مسائلی که در این آموزشگاه‌ها روی می‌دهد، عدم نظارت کافی بر عملکرد آن‌ها را نشان می‌دهد.

جالب اینجاست که این‌گونه حرمت‌شکنی‌ها در فضای آموزشگاه‌ها چنان رایج است که خود دست‌اندرکاران، عکس‌هایی را از کلاس‌هایشان منتشر می‌کنند که با مبانی شرعی و عرفی در تضاد است.

خودم هم خبر ندارم!

در یکی از آگهی‌های کلاس‌های بازیگری نام فلورا سام، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون به‌عنوان مدرس آمده است. می‌دانستیم او کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی دارد، ولی درباره کلاس بازیگری اطلاع نداشتیم. به او زنگ زدیم و با کمال تعجب شنیدیم این بازیگر اصلا هیچ‌گاه کلاس بازیگری نداشته است!

فلورا سام، در ابتدای بحث به سوءاستفاده از نام‌های اساتید بازیگری در تبلیغات آموزشگاه‌های بازیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: تابه‌حال در زمینه بازیگری و کارگردانی تدریس نداشتم. هرچند بار‌ها شنیده‌ام که از نامم به‌عنوان مدرس بازیگری یا کارگردانی در آموزشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود! متاسفانه نه در همه آموزشگاه‌ها، اما در بسیاری از آن‌ها سوءاستفاده از نام‌های معتبر و شناخته‌شده اتفاق می‌افتد و علاقه‌مندان فریب همین اسم‌ها را می‌خورند و جذب این کلاس‌ها می‌شوند و این درحالی است که شاید بازیگری که نام او در آگهی مندرج شده، حتی یک‌بار هم سر کلاس‌ها حاضر نشود! ضمن این‌که الزاما چهره معروف نمی‌تواند مدرس کاربلدی باشد و خیلی از همین چهره‌های معروف با وجود شهرت، اما سواد و مهارت تدریس بازیگری یا کارگردانی ندارند.

او ادامه می‌دهد: سوءاستفاده از نام‌های معتبر برای آموزش کوچک‌ترین اتفاقی است که در بعضی از آموزشگاه‌های بازیگری رخ می‌دهد. بعضا دیده‌ایم پول‌هایی در این آموزشگاه‌ها رد و بدل می‌شود و در ازای آن وعده‌وعید‌هایی به جوان‌ها داده می‌شود که به معنای واقعی کلمه، کلاهبرداری است. وعده‌های توخالی و کاذب مانند عقد قرارداد و معرفی به پروژه‌های سینمایی و ... داده می‌شود که هیچ‌کدام محقق نمی‌شود.

نظارتی که نیست!

به گفته سام، در هر رشته‌ای آموزش لازم است و افراد در هر حوزه‌ای بدون آموزش نمی‌توانند به موفقیت برسند و یکی از راه‌های انتقال تجربه به شکلی کلاسیک و تجربی به نسل‌های جوان‌تر موسسات و آموزشگاه‌های آزاد سینمایی هستند. حتی خیلی از سیاست‌گذاران و منتقدان سینما در دنیا بیشتر به مدارس و کارگاه‌های سینمایی اعتقاد دارند تا دانشکده‌های سینمایی، اما چه آموزشگاهی؟ آموزشگاه‌های معتبری که پیش‌تر با کادری مجرب، توانسته‌اند خروجی‌های توانمندی را وارد عرصه سینما کنند و امروز جای خودشان را هم بین جامعه هنری باز کرده‌اند.

سام با تاکید بر نقش مهم سازمان سینمایی در نظارت بر آموزشگاه‌های سینمایی می‌افزاید: خانواده‌ها باید پیش از فرستادن فرزندان‌شان به این آموزشگاه‌ها تحقیقات کافی به‌عمل‌آورند. ضمن این‌که عملکرد این آموزشگاه‌ها باید توسط سازمان سینمایی بررسی و ساماندهی شود و نباید به‌راحتی مجوز تاسیس آموزشگاه را برای هرکسی صادر کرد. تعدد بی‌رویه این آموزشگاه‌ها که غالبا همه از روی یکدیگر روش کاری‌شان را تقلید می‌کنند، چه ضرورتی دارد؟ اگر یک‌بار آموزشگاه‌های متخلف در سطح شهر لغو مجوز یا تعطیل شوند دیگر کمتر کسی جرات می‌کند با عنوان یک آموزشگاه سینمایی انواع و اقسام سوءاستفاده‌ها را از جوانان علاقه‌مند به بازیگری انجام دهد. صاحبان آموزشگاه باید اذعان داشته باشند که نظارتی دقیق و مستمر بر کارشان وجود دارد و در این صورت است که به خودشان اجازه نمی‌دهند از مراجعان‌شان سوءاستفاده جسمی، روحی و مالی ببرند. متاسفانه امروز خبر سوءاستفاده‌ها و کلاهبرداری‌های بی‌شماری را از سوی آموزشگاه‌های مجوزدار می‌شنویم! حالا شما خودتان فکر کنید که در آموزشگاه‌های بدون مجوز چه می‌گذرد!


بازیگری تضمینی!

فلورا سام در گفتگو با جام‌جم تاکید می‌کند: بسیار دیده‌ام آموزشگاه‌های معتبری را که در تبلیغات‌شان درج شده: «بازیگری تضمینی!». واقعا کسی در دنیا وجود دارد که بتواند تضمین بازیگری دیگری را بدهد؟ هیچ دانشگاه و آموزشگاهی در هیچ جای دنیا نمی‌تواند تضمینی بدهد که کسی را بازیگر کند، اما هم‌اکنون و با چنین تبلیغات کذبی شرایط به گونه‌ای شده که هنرجویان فکر می‌کنند با گذراندن دوره‌های بازیگری در فلان آموزشگاه سینمایی باید در سینما نقش بگیرند! کمااین‌که در یکی از پروژه‌هایی که کارگردانی می‌کردم هنرور شاکی بود و به دستیارم گفت: قرار بوده که من نقش بازی کنم، نه این‌که هنرور باشم! چنین تصورات و توقعاتی از سوی جوانان علاقه‌مند به بازیگری از کجا ناشی می‌شود؟
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها